Síla bylin

O síle a účincích bylin jsem se přesvědčila už nesčetněkrát. Já se s nimi vlastně nevědomky setkávala už odmalička, kdy babičky sem tam nějaké to kvítí, byliny či plody ze stromů nasbíraly a my pak jako malé děti pily čaje, domácí sirupy či používaly části květů, stonků, listů na vnější neduhy a bolístky.

Ve větší míře, opakovaně a na delší dobu jsem se dostala k čínským bylinám, odvarům z těchto bylin. Bylo to v době, kdy jsem brala silné dávky kortikoidů, které mají spoustu vedlejších účinků a navíc je to pohroma pro žaludek a střeva. Dostávala jsem k tomu ještě léky právě na žaludek, které měly zase jiné vedlejší účinky😕. Byla jsem totálně bez energie, fyzicky a psychicky na tom špatně.

Vyhledala jsem, tehdy ještě v Praze, kliniku tradiční čínské medicíny (TČM) a začala docházet k čínskému léčiteli. Byl to starý číňan s překladatelem po pravé ruce a vždy, když jsem k němu šla, tak jsem se těšila. Ano, je to divné, i přesto, že mi bylo nanic, ale rozhodně návštěvy u mého čínského léčitele, kde mě už na recepci vítali s úsměvem a poté i číňan s překladatelem, vzaly za své a já se tam vždy těšila.

Vyslechl si moje potíže, zkontroloval jazyk a tep a pečlivě si vše zapisoval a ptal se mě nejen na můj fyzický stav, ale i na psychiku, jak jím, jak spím, pitný režim, stresové situace atd.
Podle toho, co zjistil, mi předepsal namíchané bylinné směsi z čínských bylin.
Nikdy, nikdy mi nebyl dán pocit marnosti a špatných prognóz, tak jako tomu bylo u doktorů v nemocnici, kde jsem stále docházela na kontroly.
Vždy na konci sezení, což někdy trvalo i hodinu, mi číňan "kladl" na srdce, že důležitý je klid, odpočinek, žít v přítomnosti, uklidnit myšlenky, jednoduchý způsob meditace a relaxace jsem dostala v sešitku sebou, stejně tak jako s výběrem potravin, kterým bych se v té době měla vyhnout a u kterých naopak zvýšit jejich příjem. Pitný režim, pít čistou vodu, u toho jsem každopádně zůstala dodnes. Raději si dám kohoutkovou vodu, neperlivou nebo jemně perlivou vodu, vodu ze studánky, než kupované limonády, sirupy a džusy. Samozřejmě, že občas si něco dám, ale kolikrát mám dilema třeba v restauraci, co si dát, pokud to není káva, čaj nebo občas pivo a víno. Piju totiž nejraději čistou vodu a za tu chtějí "nehorázné" peníze 😄.

Příprava odvaru z čínských bylin byl tak trochu rituál, který mě provázel dennodenně, ráno a večer po dobu několika dní či měsíců s přestávkami. Nejdříve se byliny zalily vodou, nechaly se louhovat nějakou dobu, poté vařit a ještě k tomu třeba na pár minut přidána ještě další bylina. To se pak celé vařilo nějakých 40 minut, na konci scedilo a rozdělilo na dvě půlky. Jedna ráno mezi jídly a jedna večer, ke které se taky ještě něco přidávalo. Jako po pravdě, nebyl to žádný chutný čaj o páté, nebyl to čaj, byl to odvar a ještě k tomu z čínských bylin a byl to fakt mazec 😬😂.
Já jsem to ale od začátku brala tak, že při jeho přípravě jsem byla vždy myslí přítomná a navíc opakovala v duchu mou vymyšlenou mantru a vizualizaci toho, jak odvar v mém těle působí.
Tyto odvary mi hodně pomohly ke zmírnění vedlejších účinků, k dodání energie, vyřešení některých delších procesů v těle, stejně tak i čínanovi rady ohledně úpravy stravy, pitného režimu, duševního režimu. Vždy jsem od něj odcházela s úsměvem a posílená v tom, že vše je na dobré cestě a naděje umírá poslední.

V současné době mám oblíbené fytonáplasti na rýmu a nachlazení, akutní bolesti, na klouby, na bázi čínsko-tibetské receptury. Prostě vůni čínských bylin už vám z nosu nikdy nezmizí, i když ji zase někde po letech ucítíte 😊.

V průběhu let jsem se začala stále častěji setkávat i s našimi bylinkami díky manželově babičce. Babička byla nadšená bylinkářka, která ráda sbírala byliny rozmanitých druhů, ryla kořeny rostlin, které potřebovala, jak na přípravu tinktur, krémů, tak bylinky sušila, macerovala a uchovávala na lahodné a nápomocné čaje, do jídel. Věděla, kterou bylinu na co nejlépe použít, znala jejich sílu a účinky a to nejen z knih, ale především ze svých zkušeností. Milovala jsem její krémy z měsíčku, konopí či kostivalu. Dělány s láskou, ručně od A po Z.



V určité etapě mého života jsem se setkala i s peruánskými bylinami a některými produkty - Sangre de drago (míza z jihoamerických stromů Croton lechleri), výborné téměř na všechno , výživové doplňky z peruánských bylin a to všechno pro mě představuje neuvěřitelnou sílu a neustále mě životem provázejí. Nejen ze svých vlastních zkušeností, ze zkušeností šamana a místních peruánců, ale i ze zkušeností jiných, kterým pomohly, jak preventivně od zdravotních neduhů, tak už i přímo u rozjetých nemocí, leckdy vážných.

Samozřejmě se všemi bylinami se musí opatrně, obezřetně a není nad to, potkat člověka, který tomu opravdu rozumí, ví co je na co a v jakém množství, jak na přípravu a jak dlouho.

Krásnou zkušenost s našimi bylinkami mám z těhotenství, kdy jsem pila kopřivové smoothie z mladých kopřiv s citronem a melasou na dodání železa do těla. Protože hodnoty železa v krvi byly "bledé", tablety se železem mi nedělaly dobře, naordinovala jsem si na jaře a létě toto smoothie a díky sledování hodnot železa v krvi se přesvědčila na vlastní oči i kůži (více energie), jak hodnoty vzrostly.
Miluji čerstvý jarní medvědí česnek na jakýkoliv způsob a naše bylinkové čaje a koření😊.

A proč jsem vlastně napsala tento článek? Protože to stojí za zmínku a protože v současné době začínám pít čaj z našich bylinek, na pročištění a na lepší trávení. Recept z bylinek světlíku, ostropestřece, kořene hořce, truskavce, jinanu a kořene pampelišky, který mi na míru, v určitém poměru namíchal a díky jeho diagnostice čtení z oka, napsal pan bylinkář Wojnar.
Ano přesně tak, podívá se Vám do očí a s přesností řekne, který orgán posílit a čím. A vy si zpětně uvědomíte, že to, co vám řekl, je pravda, protože v té oblasti jste se cítili už delší dobu třeba nekomfortně nebo něco nefungovalo, tak jak mělo.
Úsměvná je na tom ještě jedna věc, že se mě zeptal, jestli by mi nevadilo, kdybych po těch čajích přibrala 1-2 kila, řekla jsem, že nevadilo a nějak jsem to vypustila z hlavy, ale vzpomněla si na to, kdy mě třeba během dne mezi hlavními jídly přepadne hlad, ale ne takový jakože v pohodě, něco si zajím, dám si něco malého a to mi stačí. Ale mám fakt hlad a sním, co mám zrovna po ruce 😂. Takže něco asi na tom bude 😉.

Takže já začínám pít ráno, v poledne a večer, mega, mega, MEGA hořký čaj 😂.
Ale už se na něj i začínám vždy těšit, protože vím, co bylinky mají za moc💗.

PS. Dnešní slití bylinek, seskupení do tohoto užasného tvaru 😊.





Komentáře